Rabu, April 11, 2012

Tudung Singkat vs Tudung Labuh

Ada orang berkata, "Kalau bertudung labuh pun, tapi perangai macam setan nak buat apa". Ada juga yang berkata, "Yang penting hati. Kalau bertudung pun tapi hati busuk tak guna juga." Ada pula yang berkata, "Daripada tidak bertudung, lebih baik bertudung singkat." Itulah ragam manusia, kalau hendak seribu daya, kalau tak nak seribu alasan.

Bagi ana, hati bersih sahaja tidak cukup jika tidak taat perintah Allah. Para gadis dan muslimah diseru supaya sentiasa bertudung labuh sehingga menutupi paras dada di hadapan lelaki yang bukan mahramnya. Jangan kerana hendak melepaskan diri sendiri, maka kita pun buat hukum sendiri. Kepada para pengusaha tudung, ana menyeru supaya ciptalah tudung yang menepati kehendak syarak. Semoga bisnes kalian akan diberkati Allah.

Kepada pengarah-pengarah filem, buatlah filem-filem yang dapat membina sahsiah ummah. Para pelakon yang beradab sopan dan bertudung labuh. Menjadikan filem sebagai teladan kepada penonton untuk mentaati perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Menjadikan filem sebagai satu kerja dakwah. Menjadikan filem sebagai satu ibadah.

Tiada ulasan: