Isnin, April 09, 2012

Kamus Motivasi5k

Alhamdulillah syukur kita ke hadrat Ilahi kerana dapat kita bersua lagi. Ana mendoakan semoga semua pembaca diberkati Allah, sihat walafiat dan bahagia disamping keluarga tercinta. Sewaktu di dalam kenderaan selepas menghantar anak ke sekolah, ana terfikir untuk mengadalan label baru untuk blog ini iaiu Kamus Motivasi5k.

Kamus Motivai5k bukanlah kamus baru di pasaran tetapi adalah merupakan kamus khusus untuk perkataan-perkataan pinjaman yang digunakan di dalam blog ini. Diantaranya ialah perkataan yang berasal daripada Bahasa Arab, Jawa, Banjar dan lain-lain. Selain itu perkataan-perkataan yang berasal daripada loghat lain juga akan dimasukkan.

Motivasi5k juga akan sedaya upaya untuk menggunakan Bahasa Melayu yang betul di dalam setiap post. Ini bertujuan mendidik para pembaca khususnya para pelajar menggunakan bahasa yang betul. Selain itu ianya juga dapat membantu pembaca-pembaca dari luar negara yang dapat menterjemahkannya dalam bahasa ibunda mereka.

Semoga Bahasa Melayu akan terus dihormati, dihargai dan digunakan dengan betul. Jika bukan kita yang menjaga bahasa kita, siapa lagi yang hendak kita harapkan! Sanggupkah kita melihat kehilangan Bahasa Melayu seperti hilangnya Tanah Melayu secara lisan dan penulisan?

Tiada ulasan: