Sabtu, April 28, 2012

Bersih 3.0

Kempen Bersih 3.0 bukan sahaja di bandar-bandar. Di kampung-kampung juga kempen ini giat dijalankan. Rakan-rakan ana ramai yang pergi. Yang berada dan yang tidak berada juga turut pergi. Yang tua, muda dan kanak-kanak juga tidak ketinggalan. Siswa-siswi juga dijangka akan hadir terutama tentang isu PTPTN.

Bagi pihak penganjur, Bersih 3.0 WAJIB dihadiri oleh penyokong-penyokong mereka. Mereka mendakwa DUDUK di Dataran Merdeka pada petang ini adalah bagi menuntut keadilan. Bagi pihak pemerintah pula, LARANGAN KERAS dikeluarkan agar rakyat tidak menyertai perhimpunan HARAM itu. Mereka mendakwa perhimpunan tersebut akan membawa huru hara dan bencana.

Mana satukah yang betul!

Selain daripada dua kelompok terbesar tersebut, wujud pula satu kelompok lagi iaitu pihak yang berkecuali. Mereka tidak mahu terlibat dalam pertembungan dua aliran politik yang terbesar ini. Mereka lebih rela menjalankan tugas harian seperti biasa, menjalankan kerja-kerja dakwah dan mendidik anak bangsa supaya lebih beradab dan berakhlak mulia. Bagi mereka, anak bangsa perlu dididik dengan sempurna supaya apabila mereka besar nanti, mereka akan memiliki adab yang mulia. 

Jika mereka menjadi perintah, mereka akan menjadi pemerintah yang adil. Pemerintah yang disayangi oleh rakyat. Pemerintah yang tunduk dengan hukum Allah. Jika mereka menjadi rakyat, mereka akan menjadi rakyat yang dengar dan patuh kepada pemerintah yang adil. Maka tidak berlakulah 'huru-hara' yang sengaja diada-adakan.

Apakah sumbangan kita kepada agama, bangsa dan negara? Berapa ramaikah anak didik kita? Sudah bersediakah kita dengan 3 bekalan mati iaitu anak yang soleh, amal jariah dan ilmu yang bermanafaat?

Apapun yang berlaku, DUDUK BERSIH 3.0 mesti ada hikmahnya. Pihak berkuasa harus bermuhasabah tentang perkhidmatan mereka, dan pihak penganjur pula mestilah bermuhasabah juga tentang cara-cara berdakwah yang lebih berkesan. Ingatlah kata perpatah Melayu, seperti menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak!

Ana berdoa semoga semua pihak yang terlibat dalam BERSIH 3.0 samada pihak penganjur atau pihak pemerintah akan dilindungi Allah, diberi petunjuk supaya dapat bersatu dalam perjuangan agama, bangsa dan negara. Semoga tiada pertumpahan darah. Semoga tiada hina menghina sesama agama dan bangsa. Semoga tiada kafir mengkafir sesama Islam!

Tiada ulasan: