Selasa, April 24, 2012

Perlukah PTPTN Dihapuskan?

Perlukan  PTPTN dihapuskan?

Inilah perbincangan hangat di akhbar-akhbar tempatan sejak minggu lalu. Zaman ana belajar dulu memang tiada PTPTN. Belajar di 'U' ketika itu percuma sahaja. Ada siswa siswi yang dapat biasiswa, dermasiswa atau pinjaman. Ana dapat dermasiswa daripada Yayasan Selangor. Setelah tolak yuran pengajian, masih lagi ada baki untuk belanja. Tidak perlu minta duit daripada ibu bapa di kampung. Pada masa itu, kami semua belajar di IPTA. IPTS pula belum wujud. Hanya nada lima IPTA sahaja pada masa itu. Zaman itu, kami tiada handphone, tiada notebook, tiada motosikal dan tiada teman istimewa. Jadi kami betul-betul dapat jimat duit!

Namun ketika ini telah banyak perbezaan. Apa yang kami tidak ada dahulu sudah menjadi keperluan siswa siswi masa kini. Sehingga ada yang mengatakan teman istimewa itu juga satu keperluan. Banyak wang diperlukan. Kerajaan pula sudak tidak mampu untuk membiayai semua siswa siswi di IPTA dan IPTS yang semakin meningkat. Maka wujudlah PTPTN.

Bagi ana, sekiranya kerajaan mampu untuk memberi pengajian secara percuma, itulah yang terbaik. Namun sekiranya kerajaan tidak mampu untuk melakukannya, maka teruskanlah PTPTN tetapi tanpa caj dikenakan, Sekiranya ini mampu dilakukan, maka inilah perkhidmatan terbaik yang ana fikirkan kerajaan boleh berikan. Dalam situasi pilihanraya yang semakin hampir, PTPTN tanpa caj ini amat baik dilancarkan! Banyak manafaat yang akan diperolehi....

Tiada ulasan: