Ahad, Januari 23, 2011

Tiada Matlamat Hidup?

Sejak beberapa bulan yang lalu, ana sering ditegur oleh rakan-rakan perniagaan yang mengatakan ana tiada matlamat hidup. "Aku tengok kau ni bukannya semakin nak besarkan perniagaan, tetapi semakin kecil pula. Mengapa?" kata Hasan
(bukan nama sebenar).

"Aku rasa biasa saja..." jawab ana ringkas. "Dulu kau bukan main lagi, siap dengan perancangan jangka pendek dan jangka panjang. Kenapa dengan kau ni? Kau kata kau motivator?" sambungnya lagi. "Ooooohhhh! Itu ke sebabnya. Kau tahu tak, aku dah tetapkan matlamat hidup aku sejak 10 tahun dulu. Masa tu, aku nak sebuah kedai, sebuah rumah, sebuah kereta dan simpanan RM100,000.00. Jadi sekarang aku dah dapat..... cuma duit saja belum cukup." jawab ana. "Kau tak nak ke beli kedai lagi. Tak nak ke beli kereta besar. Tak nak ke pergi melancung?" tanyanya lagi. "Siapalah yang tak nak semua tu.... tapi aku dah nak rehatlah. Aku dah tak nak hutang baru. Biarlah macam sekarang. Ada masa nak bersenam, ada masa nak bekerja, ada masa nak ke masjid dan ada masa nak mengaji. Aku rasa aku tak terkejar-kejar sekarang. Biarlah aku maintain apa yang ada... jika anak-anak nak kembangkan kemudian ...itu terpulanglah kepada mereka." jawab ana.

Memang benar, dulu ana bercita-cita tinggi. Angan-angan pun tinggi. Tapi bukan semua diperolehi. Baiklah ana ada cita-cita yang sederhana asalkan Tanpa Hutang, Tanpa Pemiutang dan Tanpa Penghutang.

Tiada ulasan: