Selasa, Mac 06, 2012

Tak Dapat Masuk Sekolah Berasrama Penuh

Adik Keemasan amat kecewa. Walaupun dapat mumtaz dalam PSRA dan 4A dalam UPSR tahun lalu, tapi masih gagal masuk ke Sekolah Berasrama Penuh. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa kecewanya dia. Tanpa disedari, airmatanya mengalir ketika berseorangan di dalam biliknya. Kesedihan ini biarlah disimpan di dalam hati sebagai pendorong masa depan. Keemasan pernah mendengar daripada pakar motivasi bahawa jika hendak berjaya mesti ada cabaran!

Namun kekecewaan Keemasan agak terubat sedikit kerana dia dapat juga memasuki ke asrama sekolah menengah agama berhampiran rumahnya. Berkali-kali ayahnya suruh dia berfikir samada hendak tinggal di asrama atau tidak. Puas sudah ayahnya memberitahu bahawa tinggal di asrama bukanlah semudah yang disangkakan. Tapi Keemasan tetap berkeras juga, hendak juga tinggal di asrama. Baginya inilah peluang baginya untuk 'bebas' daripada leteran ibu dan ayah setiap hari. Selain itu dapat juga dia 'bebas' daripada 'gangguan' adik-adiknya yang semakin membesar.

Semua peralatan telah dibeli. Pada hari pertama persekolahan, Keemasan amat bersemangat. Hari pertama tinggal di asrama memberi pengalaman yang amat bermakna. Menguji kesabaran dan keikhlasan hati. Mampukah Keemasan tinggal di asrama? Jumpa di dalam post yang akan datang...

Tiada ulasan: