Rabu, Mei 30, 2012

Cuti Sekolah Tiba Lagi

Cuti Sekolah Tiba Lagi. 

Bagi murid-murid pra-sekolah dan sekolah rendah, mereka memang suka hati. Bebas daripada bebanan beg sekolah dan leteran guru di sekolah. Mereka boleh menonton TV siang dan malam, bermain di padang dan main game di rumah. Tidak perlu basuh kasut dan tidak perlu bangun awal pagi untuk ke sekolah.

Bagi pelajar-pelajar sekolah menengah pula, inilah masanya mereka ber-'face-book', ber-'sms', 'chating', 'dating' atau duduk terperap di rumah. Ada juga yang sibuk mengulangkaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan penting tahun ini.

Bagi sebahagian ibu bapa, mereka tentu pening kepala kerana anak-anak mereka ada di rumah. Riuh rendah suara mereka, usik mengusik dan rumah bersepah. Kalau tetamu datang bertandang musim cuti sekolah ini, tentu sahaja 'pening' dengan suasana bersepah itu.

Ada di kalangan ibu bapa yang tidak mamberi peluang kepada anak tinggal di rumah. Mereka terus hantar anak mereka ke kem-kem motivasi, tuisyen dan pra-tahfiz. Runsing benar mereka apabila anak mereka di rumah. Keluar siang malam dan ke CC.

Apapun yang kita lakukan, lakukanlah yang terbaik....

Tiada ulasan: